Nya Skapaskolan 2018 | Våra lärmiljöer
63
post-template-default,single,single-post,postid-63,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Våra lärmiljöer

Utifrån visionen och den nya skolans manifest har vi arbetat fram våra nya lärmiljöer. Grunden är en lärstudio för upp till 48 elever där 2-5 pedagoger arbetar med eleverna. En lärstudio innefattar en större del och en mindre, avskiljd del. I den större delen finns en samlingsplats där alla kan samlas för genomgångar, föreläsningar, filmvisningar, omröstningar etc. I den mindre delen finns plats för 24 elever för liknande aktiviteter så att vi kan bedriva undervisning i traditionell klasstorlek när så är lämpligt. Utöver dessa utrymmen har vi ett antal olika ytor där elever kan arbeta enskilt eller i mindre grupper, Slutligen har vi våra ”Breakout zones” som är platsen närmast utanför lärstudion som också designas för pedagogisk verksamhet som exempelvis arbete i en grupp om fyra med en egen whiteboard.

För att förverkliga dessa ytor på bästa sätt har vi tillsammans med våra partners tagit fram ett skräddarsytt fast möbelprogram som kommer att göra den nya skolan till något alldeles extra. Vi har funnit några egna nya vägar vi ser kommer att vara utmärkta. Exempelvis har vi genom insikten att de läraktiviteter vi värderar högt idag i genomsnitt skapar mer ljud än vad som historiskt varit fallet valt att ta fram en modul av ”minirum” som vi ställer in i våra studios. Ett annat exempel är att man idag vill skapa komfort för eleverna genom bekväm stoppning. Vi ser att det i grunden är bra men att de som satsat på det i skolmiljö snappt får luggslitna miljöer och vi väljer istället att bygga hela vårt möbelprogram i slittålig vit ask och kombinerar det med lösa dynor.

Vår insikt om att de läraktiviteter som vi värderar högt idag skapar mer ljud än de aktiviter man traditionellt högaktat har lett till designval som möjliggör visuell kontakt samtidigt som ljud dämpas.

Vårt fasta möbelprogram innefattar tre varianter av samlingsplats som vi kallar gradänger (läktarliknande). Det innefattar ett loft som ger våra yngre elever spännande favortiplatser att krypa undan i och arbeta i trygghet. Dels sitter man på övre plan med utsikt och kontroll och dels sitter man under loftet med en härlig ”kojkänsla”. Denna idé har vi testat med våningssängar i nuvarande lokaler. Vi har också byggt ett mindre rum där man kan kliva in och arbeta enskilt men med visuell kontakt med pedagoger och resten av lokalen genom att en av väggarna är i glas. Alla fönster utgörs av djupa fönsternischer som dels skapar fina arbetsplatser för arbete enskilt eller två och två med kontakt med naturen. Fönsternischerna definierar också platserna mellan fönstren som blir bra platser för mindre grupper. Slutligen har vi byggt en möbel som utgör både sittplats och arbetsbord för våra breakout sones, alltså ytorna strax utanför våra lärstudios.

Här har vi främst givit en beskrivning av våra lärstudios. Fler miljöer finns exempelvis beskrivna i texten om skolans hjärta och om vår makerspace.

Inga kommentarer

Skriv en kommentar