Nya Skapaskolan 2018 | Prototyper för fast inredning levererade till Skapaskolan
530
post-template-default,single,single-post,postid-530,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Prototyper för fast inredning levererade till Skapaskolan

Under den tid vi varit på den tillfälliga placeringen har vi utforskat vilken lärmiljö som stöttar vår verksamhet på bästa sätt. Vi har tagit fram ett unikt koncept utifrån vad vi ser gagnar elevernas lärande och utveckling och som möjliggör och stärker den verksamhet vi vill bedriva. Vi har skrivit om detta tidigare. Vi har dels arbetat tillsammans med lärmiljöexperten Peter Lippman och dels tillsammans med vår designbyrå Wolfgang som ritat våra fasta lösningar.

Inför denna termin har vi fått prototyper på vår fasta inredning levererad till skolan. Årskurs 3 som nyttjar prototyperna idag är mycket nöjda med sin nya lärmiljö. Här följer några exempel på prototyper och dess syfte.

En viktig del i den miljö vi bygger upp är möjligheten att samla alla elever på en plats på ett yteffektivt sätt där eleverna också har möjlighet att få ögonkontakt med varandra. Detta har vi löst genom en välvd gradäng vänd ut mot klassrummet. Under gradängen finns dels inbyggd förvaring samt dels avskild yta för fokuserat arbete.

Under designprocessen har vi också blivit varse att de lärande aktiviteter som vi nyttjar idag i skolan och som vi vet är framgångsrika skapar mer ljud än vad läraktiviteter traditionellt har gjort. Elever för lärande samtal, lyssnar på film, spelar in film eller nyttjar interaktiva läromedel med ljud. Därför har vi valt att bygga in mänga ljudzoner i lärmiljön, dvs det ska gå att stänga dörrar och stänga ljud ute för bästa arbetsro. Detta samtidigt som pedagogerna ska ha god uppsikt för att kunna stötta eleverna på bästa sätt. Därför har vi byggt hytter som vi ställer in två stycken i varje lärstudio.

Koncenterat arbete inne hytten.

För yngre elever har vi också tagit fram ett loft där ett antal elever kan sitta upp och arbeta i en tydligt definierad yta och likväl undertill i en soffa. Har du någon gång funderat var folk sitter i ett halvfullt café? Vi väljer platser i hörnen, som är tydligt definierade och avskilda och där vi kan känna trygghet. Just trygghet är en förutsättning för att kunna fokusera på undervisningen och därför är de trygga arbetsplatser som vi skapar, exempelvis med hytter och loft så framgångsrika.

Till skolans bibliotek bygger vi moduler som blandar läsplatser och bokhyllor. Syftet är att bjuda in till samvaro i böckernas närvaro och bjuda in till läsande och upptäckande i böckernas värld!

Med utvärderingen av prototyperna känner vi oss stärkta i att den miljö vi bygger upp i vår nya skola blir något alldeles extra!

 

Inga kommentarer

Skriv en kommentar